Etiquetes

, , , , , ,

La investigadora parla sobre els mestres curanderos dels Andes, coneguts també com a “fills del llamp” per la seva influència divina

A la segona xerrada del I Cicle de Conferències sobre art precolombí, Ariadna Baulenas va exposar  la realitat actual dels mestres espiritistes de la zona de la Sud-amèrica andina. Baulenas va relacionar la seva tasca com a curanderos amb el déu inca del llamp –Illapa– i, més concretament, amb els “fills” d’aquest.

El déu Illapa és representat sempre amb una fona i una porra.

Aquesta relació mitològica entre déus i persones pren com a punt de partida la cosmovisió inca del llamp com a connexió entre el “món de dalt” (hanan pacha) i el “món d’aquí” (kai pacha). Aquest poder que adopta el llamp de manera simbòlica pot ser bo o dolent partint de la dualitat típica de la cultura: Illapa pot crear, afavorir l’agricultura… però al mateix temps destruïr el que ha creat.

Un cop presentada la mitologia més clàssica, Baulenas va introduïr la relació que té el mite amb els actuals curanderos. Illapa actua com a transmissor de coneixement cap als considerats “fills del llamp“. Aquests són anomenats així després de sobreviure a l’impacte d’un llamp. Amb una tradició tan arrelada el que succeeïx, com explica la investigadora, és que “molts mestres curanderos diuen ser fills del llamp”. I diuen ser-ho perquè durant un “somni” -entès com a desmai o pèrdua de la consciència- són visitats per la divinitat.

Ariadna Baulenas mostra una imatge dels rituals característics dels maestros curanderos.

La feina d’aquests mestres espiritistes es centra en les ofrenes als déus i en els rituals de purificació amb objectes d’allò més diversos. Uns procediments que la mateixa conferenciant va poder presenciar en directe i que són totalment vigents símptoma de la importància de la tradició i la mitologia en les cultures andines.

Sònia González

Advertisements